top of page

ALGEMENE VOORWAARDEN

VERSIE AANGEPAST OP 01/09/2024

1. ALGEMEEN

1.1 Onverminderd de toepassing van eventuele bijzondere voorwaarden in een afzonderlijke schriftelijke overeenkomst, zijn deze algemene voorwaarden van toepassing op iedere offerte, opdrachtbevestiging, bestelbon, verkoop- of verhuurovereenkomst tussen HappyXmas, met maatschappelijke zetel te Utsenakenweg 85, 3300 Tienen en BTW-nummer BE 0775.979.610 (hierna “HappyXmas”) en haar klant (hierna de “Klant”). Ingeval van tegenstrijdigheid tussen deze algemene voorwaarden en enige afzonderlijke schriftelijke overeenkomst, primeert de afzonderlijke schriftelijke overeenkomst.

​

1.2 De Klant wordt geacht zich volledig en onherroepelijk akkoord te verklaren met deze algemene voorwaarden door het enkele feit van de door hem geplaatste offertevraag, bestelling of order. De aanvaarding impliceert dat de Klant volledig verzaakt aan de toepassing van eigen algemene voorwaarden zodat deze niet tegenstelbaar zijn aan HappyXmas. De algemene voorwaarden zijn terug te vinden op de website en worden ook bij elke offertevraag,  bestelling of order mee opgestuurd.

​

1.3 Indien een bepaling van deze algemene voorwaarden niet-afdwingbaar of strijdig met dwingend recht zou zijn, zal dit de geldigheid en afdwingbaarheid van de andere bepalingen van deze algemene voorwaarden niet beïnvloeden. In dergelijk geval wordt de betwiste bepaling vervangen door een afdwingbare en rechtsgeldige bepaling die zo nauw mogelijk aansluit bij het doel van de oorspronkelijke bepaling.

 

2. BESTELLING EN ANNULERING

2.1 Alle prijslijsten, offertes en contractvoorstellen van HappyXmas zijn vrijblijvend, gelden ten titel van inlichting en binden haar als dusdanig niet. Deze zijn maximum 1 maand geldig na opstelling tenzij anders vermeld. 

​

2.2 De bestelling of order is pas definitief na bevestiging van de offerte of contractvoorstellen en, indien HappyXmas dit nodig acht, het betalen van een voorschot van 50% van het totale orderbedrag.

​

2.3 Indien de offerte van HappyXmas enige wijziging of toevoeging bevat of hoe dan ook van de oorspronkelijke mondelinge of schriftelijke order verschilt, wordt de overeenkomst als gesloten beschouwd na het bevestigen van de offerte, tenzij de Klant binnen de 7 dagen na ontvangst van de offerte verklaart er niet akkoord mee te gaan.

​

2.4 Bij verhuur: Elke annulering van een bestelling dient schriftelijk te geschieden. Indien nog geen aanvang werd genomen van de levering van de huurgoederen en diensten is de Klant van rechtswege een schadevergoeding verschuldigd gelijk aan 25% van de totale huurprijs bij annulering of verbreking tot 15 dagen voor de gekozen leveringsdatum en 50% van de huurprijs bij annulering of verbreking tot 10 dagen voor de gekozen leveringsdatum. Bij annulering of verbreking door de Klant vanaf minder dan 10 dagen voor de gekozen leveringsdatum is hij van rechtswege een schadevergoeding verschuldigd gelijk aan de volledige huurprijs. Bij te leveren goederen en diensten met specifiek maatwerk is annuleren niet mogelijk.

Bij verkoop: Elke annulering van een bestelling dient schriftelijk te geschieden binnen de 14 dagen na bestelling. Het reeds betaalde voorschot wordt binnen de 30 dagen terugbetaald. Na de herroepingsperiode van 14 dagen wordt de bestelling als definitief beschouwd. Bij te leveren goederen en diensten met specifiek maatwerk is annuleren niet mogelijk.

 

3. OMSCHRIJVING VAN DE TE LEVEREN GOEDEREN EN DIENSTEN

3.1 Een beschrijving van de te leveren (huur)goederen en diensten en eventuele verhuurperiode is opgenomen in een offerte tussen HappyXmas en de Klant.

​

3.2 Onverminderd hetgeen in deze algemene voorwaarden is bepaald, erkent en aanvaardt de Klant de technische beperkingen, garantiebeperkingen en/of eventuele andere opmerkingen en voorbehouden zoals opgenomen in de offerte, de orderbevestiging en/of enige afzonderlijke overeenkomst tussen HappyXmas en de Klant.

 

4. PRIJZEN EN BETALING

4.1 De goederen en diensten worden gefactureerd tegen de prijzen en voorwaarden zoals vermeld op de offerte. Wijzigingen door de Klant na de initiële bestelling, zullen enkel worden doorgevoerd indien HappyXmas hiermee uitdrukkelijk instemt en de Klant aanvaardt dat HappyXmas alle bijkomende prijsaanpassingen en kosten integraal aan de Klant kan doorrekenen.

​

4.2 Facturen dienen schriftelijk te worden geprotesteerd binnen de 7 dagen na verzending van de factuur bij gebreke waaraan de facturen als definitief aanvaard worden beschouwd.

​

4.3 Behoudens afwijkende bepaling, is de eindfactuur van HappyXmas voor ondernemingen contant en netto betaalbaar op diens maatschappelijke zetel uiterlijk 30 dagen na de factuurdatum in de valuta opgegeven in de eindfactuur voor BTW-plichtigen. Voor particulieren is de eindfactuur van HappyXmas contant en netto betaalbaar op diens maatschappelijke zetel uiterlijk 14 dagen na de factuurdatum in de valuta opgegeven in de eindfactuur.

​

4.4 Bij gehele of gedeeltelijke niet-betaling van een factuur op de vervaldag, is de Klant van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling, een forfaitair bedrag van 25% van het onbetaalde factuurbedrag verschuldigd met een minimum van €100,00 per factuur alsook een verwijlintrest op het onbetaalde factuurbedrag a rato van 12% per jaar. Te rekenen vanaf één maand achterstal geldt de intrest voor iedere begonnen maand als volledig verschuldigd. HappyXmas heeft onverminderd het recht om een hogere schadevergoeding te vorderen mits bewijs van hogere werkelijk geleden schade. Alle verdere inningskosten zijn  ten laste van de Klant.

​

4.5 Bij gehele of gedeeltelijke niet-betaling van een factuur op de vervaldag worden alle andere nog niet vervallen schuldvorderingen op de Klant van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling opeisbaar. In dat geval behoudt HappyXmas zich bovendien het recht voor om de uitvoering van de lopende overeenkomst te schorsen, zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder schadevergoeding, tot HappyXmas de volledige betaling (incl. interesten en kosten) heeft ontvangen.

​

4.6 Indien HappyXmas op enig moment twijfels heeft omtrent de kredietwaardigheid van de Klant, behoudt HappyXmas zich uitdrukkelijk het recht voor om voor nog uit te voeren leveringen een voorafgaande betaling te eisen, dan wel (andere) zekerheden te vragen.

 

5. LEVERING

5.1 Behoudens andersluitend dwingend recht of uitdrukkelijke en schriftelijke andersluidende overeenkomst, wordt de datum van levering enkel als inlichting verstrekt en is derhalve niet bindend en kan vertraging in de levering geen aanleiding geven tot boete, schadevergoeding of annulering van de bestelling.

​

5.2 De levering geschiedt op de afgesproken leveringsplaats schriftelijk vermeld aan de klant. Eventuele verplaatsingskosten zijn ten laste van de klant. Bij afgifte van de (huur)goederen door HappyXmas bedraagt de wachttijd voor de levering maximum 30 min. Een supplement van € 25,00 zal aangerekend worden per begonnen extra ½ uur. Elke niet aanvaarde levering zal gefactureerd worden aan het tarief van kracht.

 

6. CONTROLE, KLACHTEN EN GARANTIE

6.1 De Klant verbindt zich ertoe om de geleverde goederen bij de levering onmiddellijk in ontvangst te nemen en te onderzoeken of de kwaliteit ervan overeenstemt met hetgeen werd overeengekomen. Door de levering van de goederen te aanvaarden bevestigt de Klant dat de levering volledig is, conform de orderbevestiging, en worden alle zichtbare gebreken gedekt.

​

6.2 Klachten in verband met de hoeveelheid en/of niet-overeenstemming dienen onverwijld bij levering (in geval van zichtbare gebreken), dan wel uiterlijk binnen de 7 dagen (in geval van verborgen gebreken) aan HappyXmas te worden gemeld met vermelding van relevante gegevens (o.a. offerte- en factuurnummer), bij gebreke waaraan HappyXmas elke klacht als onontvankelijk mag beschouwen.

​

6.3 Behoudens andersluidend dwingend recht of een andersluidende regeling, dienen klachten in ieder geval binnen de 7 dagen na datum van de levering te worden meegedeeld.

​

6.4 Behoudens andersluidend dwingend recht, bestaat de waarborg van HappyXmas er enkel in dat goederen die als niet-conform worden erkend, naar keuze van HappyXmas worden vervangen door identieke of minstens gelijkwaardige goederen dan wel worden hersteld. De toepassing van de waarborg kan in geen enkel geval aanleiding geven tot enige vorm van schadevergoeding. Eventuele retourkosten zijn ten laste van de Klant.

​

6.5 De verleende waarborg vervalt in geval van abnormaal gebruik, slecht onderhoud, wijziging van goederen door de Klant, demontage of reparatie door een niet-gekwalificeerde persoon.

 

7. AANSPRAKELIJKHEID

7.1 Gedurende de gehele periode van de huurovereenkomst, is de Klant als enige aansprakelijk voor elke schade (met inbegrip brand, diefstal, verlies, averij, kwaliteitsverlies, gehele of gedeeltelijke vernieling van materiaal), veroorzaakt door om het even welke oorzaak, zelfs door toeval of overmacht. De klant beschikt over alle nodige verzekeringen en is verplicht zich te verzekeren tijdens de gehele periode van de huurovereenkomst tegen schade en de gevolgen van zijn burgelijke aansprakelijkheid teneinde HappyXmas te vrijwaren tegen elk eventueel verhaal van aansprakelijkheid en derden.

​

7.2 In geval van abnormaal gebruik, slecht onderhoud, wijziging van goederen door de Klant, demontage of reparatie door een niet-gekwalificeerde persoon vervalt ook alle aansprakelijkheid t.a.v. van HappyXmas.

​

7.3 HappyXmas kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor indirecte schade (met inbegrip van doch niet uitsluitend gevolgschade, gederfde omzet, verkoop of winst, gemiste besparingen, onverkoopbaarheid van goederen en schade aan derden).

​

7.4 De Klant vrijwaart HappyXmas voor alle eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden rechtstreeks of onrechtstreeks veroorzaakt, door om het even welke oorzaak, zelfs indien de schade rechtstreeks of onrechtstreeks te wijten is aan een verborgen gebrek.

​

7.5 In geval van overmacht zal HappyXmas niet aansprakelijk zijn tegenover de Klant en zal HappyXmas geen schadevergoeding verschuldigd zijn. De contractuele verplichtingen van HappyXmas worden opgeschort tot het geval van overmacht ophoudt te bestaan. Indien het geval van overmacht gedurende 30 dagen of meer voortduurt, zijn HappyXmas en de Klant gerechtigd de overeenkomst te beëindigen zonder schadevergoeding. Als overmacht wordt beschouwd elke omstandigheid die de uitvoering of levering door HappyXmas zou hinderen en waarop de onderneming geen controle heeft.

 

8. EIGENDOMSVOORBEHOUD EN SCHADE

8.1 Bij verkoop: alle goederen blijven volle eigendom van HappyXmas tot volledige betaling van alle factuur, incl. kosten, intresten en schadevergoeding.

​

8.2 Bij verhuur: alle goederen blijven volle eigendom van HappyXmas. Na afloop van de huurtermijn is de Klant verplicht tot teruggave van de huurgoederen. Teruggave geschiedt in het aantal en de staat van in ontvangstneming van de huurgoederen en op de plaats van afgifte door HappyXmas.

​

8.3 HappyXmas is niet verantwoordelijk voor schade aan de verhuurde goederen tijdens de huurperiode. De klant zal het goed als een goed huisvader gebruiken. De klant is verplicht iedere vermissing, diefstal, verlies of beschadiging met betrekking tot de huurgoederen onmiddellijk aan HappyXmas te berichten en elke daaruit voortvloeiende schade volledig aan HappyXmas te vergoeden ongeacht de oorzaak daarvan, met dien verstande dat de schadevergoeding en aanzien van de huurgoederen zelf ten hoogste de nieuwwaarde bedraagt.

 

9. ONTBINDING

9.1 HappyXmas heeft het recht om de overeenkomst met de Klant te allen tijde, met onmiddellijke ingang, zonder rechterlijke machtiging of voorafgaande ingebrekestelling en zonder betaling van enige schadevergoeding, te ontbinden in de volgende gevallen: 1. indien de Klant, ondanks schriftelijke ingebrekestelling, in gebreke blijft met de (tijdige en behoorlijke) nakoming van één of meer uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen (in het bijzonder de betaling van facturen); 2. bij staking van betaling of (de aanvraag van) een faillissement of een WCO-procedure door de Klant; 3. bij vereffening of stopzetting van de activiteiten van de Klant; 4. indien de Klant weigert om een voorafgaande betaling te verrichten c.q. andere door HappyXmas gevraagde zekerheden te stellen; of 5. indien HappyXmas goede redenen heeft om eraan te twijfelen dat de Klant zijn verplichtingen jegens HappyXmas zal nakomen.

​

9.2 In geval van ontbinding heeft HappyXmas tevens recht op een schadevergoeding van 50% van het factuurbedrag als vergoeding voor de kosten, rente, winstderving en schade die HappyXmas heeft geleden, onverminderd het recht van HappyXmas om vergoeding van eventueel hogere schade te vorderen, en worden alle vorderingen van HappyXmas op de Klant onmiddellijk opeisbaar.

 

10. TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTBANK

10.1 Alle overeenkomsten waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, worden uitsluitend beheerst door het Belgisch recht.

​

10.2 Behoudens andersluidend dwingend recht, behoren alle geschillen tussen partijen omtrent overeenkomsten die aan deze algemene voorwaarden zijn onderworpen, uitsluitend tot de bevoegdheid van de rechtbanken van Leuven.

bottom of page